تمدید پروانه کسب

 

تمدید پروانه کسب
تمدید پروانه کسب

 

راهنمای تمدید پروانه کسب

 

تمدید پروانه کسب به معنای تجدید مجوز یا اجازه فعالیت تجاری است. در واقع برای ادامه و شروع مجدد فعالیت تجاری، باید پروانه خود را هر چند مدت، تمدید کنید. فرایند تمدید کردن جواز کسب ممکن است در هر کشور و حتی در هر شهری متفاوت باشد. در برخی موارد، باید مجددا درخواست دهید و برخی از مدارک و اطلاعات تازه ارائه دهید. در حالی که در موارد دیگر کافی است تا پرونده قبلی را بررسی و تمدید کنید.

تمدید جواز کسب می ‌تواند برای انواع کسب و کارها و صنایع از جمله خدمات، تولید، خرده فروشی و … لازم باشد.

 

مدت اعتبار پروانه کسب چقدر است؟

 

مدت اعتبار پروانه کسب معمولا ۵ سال است. برای آنکه به راحتی بتوانید فعالیت های خود را به صورت کاملا قانونی انجام دهید بایستی بعد از پایان یافتن اعتبار جواز، جهت تمدید دوباره جواز اقدام نمایید. بهتر است بدانید که در صورت عدم تمدید، تمام فعالیت های شما غیرقانونی بوده و متحمل جرایم سنگینی همچون ( پلمپ، تعطیلی واحد تجاری، جریمه نقدی و …) خواهید شد. به همین دلیل، برای بدست آوردن اطلاعات دقیق تر، می توانید با کارشناسان ما در الی ثبت تماس حاصل بفرمایید.

 

مدارک لازم جهت تمدید پروانه کسب
مدارک لازم جهت تمدید پروانه کسب

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید پروانه کسب

 

برای آنکه متقاضی بتواند جهت تمدید پروانه کسب درخواست نمایید، بایستی یک سری اسناد و مدارک را جمع آوری کرده و به مراجع مربوطه بفرستد. در صورت عدم ارائه مدارک و اسناد، به هیچ عنوان امکان اخذ پروانه بهره برداری صورت نمی گیرد. به طور کلی برای تمدید کردن جواز کسب ممکن است از شما مدارک و اسناد زیر درخواست شود:

  1. نسخه اصلی جواز. چنانچه که جواز شما مفقود شده باشد، بایستی تعهد محضری جهت اعلام مفقودی جواز و همچنین عواقب ناشی از آن را به اداره مربوطه ارائه نمایید.
  2. ارائه مدارک هویتی متقاضی تمدید جواز همانند کارت ملی، شناسنامه و ۲ قطعه عکس پرسنلی.
  3. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی.
  4. ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت از سربازی.
  5. ارائه سند املاک، به عنوان مثال گواهی تملک یا رهن، برای اثبات آدرس مکان کسب و کار.
  6. گواهی اداره امور مالیات. جهت استعلام گواهی می توانید به وب سایت اداره امور مالیاتی به نشانی www.my.tax.gov.ir مراجعه نمایید.
  7. مدارکی که نشان دهد عوارض شهرداری را پرداخت کرده اید.
  8. گواهی اداره امور مالیاتی .
  9. شماره موبایلی که به نام صاحب جواز باشد.
  10. در صورت داشتن شریک، بایستی فرم رضایت محضری که به وسیله شرکا امضا شده، به اداره مربوطه ارائه نمایید.
  11. تاییدیه کد پستی.

توصیه می ‌شود با کارشناسان ما در الی ثبت تماس حاصل نمایید تا به اطلاع کاملی درباره مدارک دقیقی که باید ارائه دهید، برسید. بعضی از مدارک ممکن است بر اساس نوع فعالیت و حوزه کسب و کار شما متفاوت باشند.

 

مراحل تمدید پروانه کسب

 

جهت تمدید پروانه کسب بایستی به سایت ایران اصناف مراجعه نمایید. در حقیقت سایت ایران اصناف جهت سهولت روند درخواست و همچنین اجتناب از اتلاف وقت راه اندازی گردیده است.

 

مراحل تمدید نمودن پروانه کسب عبارتند از:

  1. در ابتدا و قبل از هر چیزی باید به سایت ایران اصناف مراجعه نموده و بر روی گزینه تمدید درخواست جواز کسب کلیک نمایید. در صورتی که پروانه کسب شما شناسه صنفی ندارد، جهت شناسه صنفی بایستی به اداره اصناف مراجعه کنید.
  2. در این مرحله پیغامی به شما نشان داده خواهد شد که باید به سامانه پیشخوان مجوزها مراجعه و درخواست تمدید جواز کسب خود را ثبت نمایید.
  3. بعد از ثبت نمودن تمدید پروانه بایستی مجددا به سایت اصناف مراجعه نمایید و در قسمت تکمیل درخواست سامانه پیشخوان، درخواست خود را ثبت کنید.
  4. در این مرحله صفحه ای برایتان باز شده و از شما می خواهد تا کد ملی و شماره درخواست تمدید جواز که از سایت دریافت نموده اید، وارد کنید.
  5. در این مرحله بعد از وارد شدن به سامانه بایستی یک سری اطلاعات همچون رده شغلی، نوع پروانه، اطلاعات مباشر و صنفی و … در سامانه وارد نمایید. بعد از وارد کردن این اطلاعات آیین نامه ای برای شما نمایش داده خواهد و بعد از مطالعه نمودن آن، باید درخواست نهایی را ثبت کنید. در آخرین مرحله کد رهگیری برایتان ارسال می شود که به وسیله این کد میتوانید درخواستتان را پیگیری کنید.

 

هزینه تمدید پروانه کسب

 

هزینه تمدید پروانه کسب متناسب با نوع و ماهیت کسب و کار، متغیر است. در برخی موارد هزینه تمدید نمودن پروانه بر اساس دوره زمانی مشخص داده شده توسط مقامات مربوطه محاسبه می ‌گردد. به عنوان مثال، در برخی موارد جواز برای یک سال صادر می‌شود و هزینه تمدید آن بر اساس این دوره زمانی محاسبه می‌ شود.

 

هزینه تمدید پروانه کسب به عوامل گوناگونی بستگی دارد، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • هزینه ثبت نمودن درخواست تمدید جواز کسب در درگاه ملی مجوزها.
  • حق عضویت در اتحادیه صنفی.
  • هزینه صدور نمودن گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی.
  • هزینه پرداخت مالیات.

بهتر است بدانید که هر کدام از اصناف مبلغ تعیین شده ای جهت تمدید پروانه کسب دارند. جهت اطلاعات دقیق تر در رابطه با سقف اعلام شده می توانید به سایت نوین اصناف مراجعه نمایید. البته ناگفته نماند در صورت پرداخت مبلغ بیشتر از مبلغ تعیین شده، پیگرد قانونی داشته و جرم محسوب می شود.

 

هزینه تمدید پروانه کسب
هزینه تمدید پروانه کسب

 

نحوه پیگیری تمدید پروانه کسب

 

برای پیگیری تمدید پروانه کسب خود می ‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

با مراجعه به سایت ایران اصناف ابتدا باید اطلاعات لازم را برای تمدید پروانه کسب بدست آورید. در این قسمت باید کد امنیتی، کد ملی و کد رهگیری را وارد نمایید. بعد از تایید این اطلاعات درخواست شما جهت تمدید کردن جواز نمایش داده خواهد شد که پرونده شما در چه مرحله ای است. شایان ذکر است بدانید که کد رهگیری همان کدی می باشد که بعد از ثبت کردن درخواست اخذ جواز کسب نمودید.

 

عواقب ناشی از عدم تمدید پروانه کسب

 

عدم تمدید جواز کسب می ‌تواند به عواقب حقوقی و مالی منجر شود. بعضی از این عواقب عبارتند از:

  • عدم تمدید پروانه ممکن است با جرایم سازمان صنعت و معدن و سازمان حفاظت محیط زیست منجر شود و شرکت‌ ها و کسب و کارها ممکن است شامل مجازات ‌های قانونی شامل جریمه ‌ها و کیفری شوند.
  • عدم تمدید جواز ممکن است باعث افت اعتماد مشتریان و همکاران باشد و اعتبار و شرایط کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد.
  • عدم تمدید جواز کسب ممکن است درآمد کسب و کار شما را کاهش دهد. این ممکن است به دلیل تعلیق یا متوقف شدن فعالیت‌ های تجاری و عوارض و جرایم مترتب بر عدم تمدید باشد.
  • عدم تمدید پروانه ممکن است منجر به دریافت جریمه ‌ها و عوارض مترتب بر عدم رعایت قوانین و مقررات صنعتی و تجاری شود.

همه این عواقب نشان دهنده اهمیت تمدید پروانه کسب به موقع و رعایت قوانین و مقررات صنعتی و تجاری است. لذا، کسب و کارها باید از این مسئله به طور جدی پیروی کنند. در نتیجه اگر در مدت زمان مشخص شده جهت تمدید جواز اقدام ننمایید، جوازتان باطل خواهد شد. در صورت باطل شدن جوازتان با خسارت های گوناگونی همچون هزینه دوباره عضویت، پلمپ، تعطلیلی و … مواجه گردید. توصیه ما به شما بزرگواران این است که تمدید جوازتان را به موقع انجام دهید.

جهت دریافت اطلاعات دقیق تر و کامل تر در مورد مراحل و مدارک لازم جهت امورات ثبت شرکت و تمدید جواز می توانید با کارشناسان ما در الی ثبت تماس حاصل نمایید.

 

 

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان