راهنمای ثبت موسسه غیر تجاری

 

ثبت موسسه غیر تجاری
ثبت موسسه غیر تجاری

 

ثبت موسسه غیر تجاری

 

موسسه غیر تجاری از جمله موسساتی است که برای مقاصد غیر تجاری مانند امور خیریه، امور ادبی و علمی راه اندازی می ‌شود. ثبت موسسه غیر تجاری تحت عناوینی مانند انجمن، بنگاه، کانون و … می باشد. اتخاذ عناوینی که مخصوص تشکیلات کشوری است برای این موسسات ممکن نخواهد بود. انجام دادن اموری که جنبه های غیر تجاری دارد مانند کارهای خیریه و علمی برای موسسه های غیر تجاری می باشد. شرکت های غیر تجاری برای مقاصدی که غیر تجاری هستند راه اندازی می شوند. تشکیل دهندگان این نمونه از موسسه ها تنها در زمینه امور خدماتی فعالیت می کنند. در واقع باید بدانید که این موسسه ها جنبه تجاری ندارند.

انواع موسساتی که غیر تجاری هستند

انواع موسسات غیر تجاری را باید برای ثبت موسسه به خوبی بشناسید. یکی از آنها موسسه هایی هستند که هدفشان جلب کردن منافع بین خودشان و اعضا نیست. این موسسه ها را به عنوان موسسه های غیرانتفاعی می‌ شناسند. موسسه های خیریه را به عنوان موسسه های غیر انتفاعی معرفی می کنند. یکی دیگر از دسته بندی های موسسات غیرتجاری موسسه هایی هستند که هدف اصلی شان جلب منافع بین خودشان و اعضا است. کانون هایی که حقوقی و فنی هستند هدفشان ارائه دادن خدمات شهری مانند فضای سبز و نظافت است. آنها هزینه ای را برای خودشان باید در نظر بگیرند.

 

 ثبت موسسه غیر تجاری فرهنگیان
ثبت موسسه غیر تجاری فرهنگیان

 

 ثبت موسسه غیر تجاری فرهنگیان

 

یکی از انواع موسسه غیر تجاری که امروزه راه اندازی می‌ شود موسسه فرهنگی می باشد. شرکت فرهنگیان بین هر یک از اشخاصی که حقیقی هستند برای فعالیت کردن در زمینه توزیع و تولید راه اندازی می شود. شما برای راه اندازی این موسسه نیازی به مجوز ندارید. تنها باید از وزارت تعاون مجوز فعالیت خود را دریافت کنید. هدف اصلی تشکیل این موسسه بهتر شدن وضعیت اجتماعی و اقتصادی می باشد. به طور معمول اعضای اصناف و یا اشخاصی که دارای هدف مشترک هستند شرکت های تعاونی را راه اندازی می کنند. از این طریق به راحتی می توانند نیاز مشترک اعضا را رفع نمایند.

 زمان تاسیس موسسات غیر تجاری تعاونی باید مبلغ یک سوم سهام شرکت توسط اعضای تعاون پرداخت گردد. مهلت اعضا جهت پرداخت سهام در مجمع عادی اعلام می گردد. به طور معمول اعضا تعداد سهامشان به صورت مساوی باید باشد. البته در برخی از موارد مجمع عمومی تصویب می‌ کند که برخی از اعضا باید میزان سهم بیشتری خریداری کنند. به هر حال بسیاری از اعضا که هر عضوی را خریداری می‌ کنند کمتر از ۳۰ درصد نباید سهام داشته باشند. جهت ثبت شرکت تعاونی فرهنگیان می توانید با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید.

 

ثبت موسسه آموزشی

 

موسسه آموزشی یکی از انواع موسسات غیر تجاری است. این موسسه در تجارت هیچ دخالتی ندارد. افرادی که موسسه آموزشی را راه اندازی می کنند سود به دست آمده را بین خودشان تقسیم می نمایند. ثبت شرکت و ثبت موسسه با یکدیگر متفاوت است. پروسه ای که برای ثبت شرکت باید طی کنید با ثبت موسسه فرق می‌ کند. شرکت ها را به دو دسته غیر غیر تجاری و تجاری می شناسند. شرکت‌های تجاری سود به دست آمده را در بازار تقسیم می کنند. اما موسسات این طور نیستند و به شرکت های غیر تجاری شبیه می باشند.

 افراد برای شروع کسب و کار خود باید تاسیس موسسات غیر تجاری آموزشی را انجام دهند. برای ثبت موسسه آموزشی به مجوز نیاز دارید. این مجوز را می توانید از طریق وزارت علوم و تحقیقات دریافت کنید. موسسات آموزشی را به سه دسته تقسیم بندی می کنند. موسساتی که از نظر فعالیت شان طبقه بندی می گردند. موسساتی که از نظر مالکیت شان دسته بندی می شوند موسساتی که از نظر هدف فعالیت دسته بندی خواهند شد. هر یک از موسسات آموزشی قادر خواهند بود که برای فعالیت شان از موضوعات متفاوتی استفاده کنند.

ثبت موسسه غیر تجاری خیریه و آموزشی
ثبت موسسه غیر تجاری خیریه و آموزشی

 

ثبت موسسه غیر تجاری خیریه و تبلیغاتی

 

موسسه غیر تجاری خیریه از جمله موسساتی است که به صورت خصوصی و دولتی در زمینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و …. فعالیت می کنند. این موسسه به طور معمول از منابع مالی محدودی برخوردار می باشد. به وسیله کمک های مردمی و بدون دریافت نمودن کمک دولتی فعالیتش را انجام می دهد. قوانین موسسه خیریه در هر یک از کشورها متفاوت است. در کشور ایران موسسه خیریه در زمینه های متفاوت اقتصادی، آموزشی، اجتماعی، و … فعالیت می ‌کند. این موسسه به افراد بی بضاعت و کم توان، زنان بی سرپرست و … کمک می کند.

 خدماتی که از این موسسه دریافت می‌ شود متفاوت است. یکی از مهمترین چالش هایی که موسسه های خیریه دارند منابع مالی محدود شان می باشد. این موسسه‌ ها از دولت هزینه ای دریافت نمی کنند. به همین دلیل باید از افرادی که خیر هستند برای ارائه خدمات متفاوت هزینه دریافت نمایند. جهت ثبت شرکت ها شما باید تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشید و حداقل ۳۰ میلیون برای راه اندازی شرکت فراهم کنید. مکانی مناسب که مورد تایید بهزیستی می باشد را باید انتخاب نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان